2de Nieuwsbrief

Het is tijd om u weer even bij te praten over de ontwikkelingen rond het Drentse Glasvezel Collectief (DGC).

Uw lokale glasvezelinitiatief heeft zich bij dit samenwerkingsverband aangesloten. Samen zorgen we ervoor dat er glasvezel in ons werkgebied wordt aangelegd. Kort geleden heeft het dorp Anderen zich ook bij het DGC gevoegd: welkom!

In de afbeelding ziet u het werkgebied van het DGC.

Wat is de stand van zaken?

Heel in het kort gezegd: er is een netwerkontwerp, er is een Business Case (BC), we hebben een pakket van eisen geformuleerd voor onze toekomstige contractpartner en we zijn in gesprek met marktpartijen. Het werk vordert, maar we hadden gehoopt verder te zijn; met name het netwerkontwerp heeft meer tijd gekost dan gedacht.

Netwerk

Het DGC heeft ruim 6.200 mogelijke aansluitingen. Onder regie van onze technische commissie heeft het bedrijf Geostruct hiervoor een netwerk ontworpen. Hierin zijn alle aansluitingen en apparatuur opgenomen die voor het netwerk benodigd zijn. Daarna zijn we de dorpen in gegaan om te zien of de kabels gelegd kunnen worden zoals gepland en of er geen bomen of andere obstakels in de weg staan. Toen het netwerkontwerp klaar was, konden we ook de aanlegkosten daarvan uitrekenen.

Business Case

Toen de aanlegkosten in beeld waren, zijn we gaan rekenen. Onze Commissie Organisatie en Financiën heeft de Business Case en het Business Plan gemaakt. Hierin hebben we uiteenlopende scenario’s uitgewerkt. De conclusie is dat er op verschillende manieren een sluitende business case is te maken en dat stemt positief. De belangrijkste variabele is hoe dan ook het aantal deelnemers. Want het netwerk komt er pas als er voldoende mensen meedoen. We hebben er alle vertrouwen in dat ons dat gaat lukken.

Selectie providers

We zijn nu in gesprek met ervaren providers en grotere marktpartijen die ons keuze en stabiliteit kunnen bieden. Want de betrouwbaarheid van het netwerk is doorslaggevend voor het succes van ons project. Dat blijkt ook uit de gesprekken die we hierover voeren met andere glasvezelinitiatieven. Die betrouwbaarheid zit hem in het voorkomen en verhelpen van storingen, beschikbaarheid van het netwerk, beschikbaarheid van een helpdesk, etc. Kleine providers kunnen die zekerheid niet altijd bieden.

De drie lagen

Hoe zit het ook al weer met die ‘lagen’? Bij een glasvezelnetwerk worden drie lagen onderscheiden:

  1. Het netwerk van kabels en kasten dat aangelegd en onderhouden moet worden.
  2. De belichter die ervoor zorgt dat het lichtsignaal het glasvezelnetwerk in gaat.
  3. De providers, oftewel de aanbieders van TV-, internet, telefonie en eventuele zakelijke diensten.

Onze wensen

Om goed te kunnen onderhandelen met de verschillende marktpartijen hebben wij een aantal wensen geformuleerd. Een greep daaruit:

  • Er moet een compleet werkend netwerk worden aangelegd;
  • Het netwerk moet zowel in de witte (ADSL) gebieden als in de grijze (Coax) gebieden komen;
  • Meerdere graafploegen leggen in het gehele gebied in één keer het netwerk aan;
  • Begeleiding bij de werving van de abonnementen.
  • We willen minimaal drie grote providers met een ruime keuze (verschillende contracten) in het aanbod van diensten, serviceniveau, etc.;
  • Concurrerende tarieven;
  • Ondersteuning bij de installatie en een toegankelijke helpdesk.

Alleen glasvezel voorziet in de eisen van morgen

Over een paar jaar worden er steeds meer diensten via internet aangeboden. Alleen glasvezel heeft voldoende capaciteit om dat betrouwbaar te doen. In dit netwerk heeft iedereen zijn eigen aansluiting van constante kwaliteit. De kabel- en de kopernetwerken daarentegen hebben in de verste verte niet de benodigde snelheid en stabiliteit. Bovendien deelt u die aansluitingen met de buren. We zien dat de aanbieders van deze traditionele netwerken bereid zijn om de snelheid iets op te schroeven en kortingen te geven, in gebieden waar glasvezel wordt aangelegd. U gaat vast nog door uw huidige aanbieder benaderd worden. Weet dan waarvoor u kiest.

Jaarvergaderingen

Zo rond deze tijd worden in veel dorpen de jaarvergaderingen van de dorpsverenigingen gehouden. Een geschikt moment om even van ons te laten horen. Het DGC biedt aan om in de jaarvergaderingen een toelichting te verzorgen over de stand van zaken en ontwikkelingen. Als daar behoefte aan is, kunt u contact opnemen met uw eigen bestuur of lokale vertegenwoordiger van het DGC. Deze lokale vertegenwoordigers zijn binnenkort op onze site te vinden.

De Commissie Communicatie van het DGC werkt op dit moment aan een website waar u alle informatie over ons project kunt vinden. Op 1 maart gaat de website live.

Planning

Het blijft moeilijk om in dit stadium een concrete planning te geven. Het streven is er nadrukkelijk wel op gericht om in de loop van 2019 glasvezel in het hele verzorgingsgebied van het DGC operationeel te hebben.

Tot slot

Het DGC wil een stabiel glasvezelnetwerk bieden met kwaliteitsproviders en een ruim aanbod van diensten. Dit kost tijd. We spreken met partners die aan onze wensen tegemoet komen en waarmee we sluitende afspraken kunnen maken. Dat gaat ons binnen niet al te lange tijd lukken. We moeten ons realiseren dat bij de start van het aanleggen van de kabels, we in de eindfase van het project zitten. Al het voorbereidende werk is dan immers achter de rug. Alleen een degelijke voorbereiding staat garant voor ongestoord bellen, internetten, TV- kijken en het ontvangen van veel aanvullende diensten. Dit alles uiteraard tegen een concurrerend tarief!