Informatie en het onderwijs van de toekomst

Tegenwoordig vormt digitale communicatie een fundamenteel onderdeel van de maatschappij; we appen meer dan we bellen, we schrijven geen brieven meer maar e-mailen en bestellen onze boodschappen online.

Ook in het onderwijs wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale technologie. Op veel scholen is ‘digitale geletterdheid’ een vast onderdeel van het programma. Het aanbieden van digitale geletterdheid moet ervoor zorgen dat onze kinderen worden opgevoed om actief deel te nemen aan een steeds sneller, digitaliserende samenleving. In het onderwijs van de toekomst, gaat digitale geletterdheid een vaste rol krijgen.

Momenteel worden er veel leerlijnen en materialen ontwikkeld, om digitale geletterdheid in de onderwijspraktijk aan te kunnen bieden. Scholen gebruiken steeds meer digitale apparatuur, leerlingen werken online samen en ‘nieuwe’ media worden steeds vaker gebruikt als informatiebron om het onderwijs vorm te geven.

Om nieuwe informatie een waardevolle plek te bieden in het onderwijs van de toekomst, moet er op veel scholen veel veranderen. Leerkrachten moeten geschoold worden, leerlingen hebben goede materialen nodig, en informatie moet overal en altijd beschikbaar zijn. De technische basis; de digitale infrastructuur, blijkt van noodzakelijk belang bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid; zonder internet, geen nieuwe informatie.

De noodzaak voor een snelle en stabiele internetverbinding kan ik niet genoeg onderschrijven. In een maatschappij die van iedereen, steeds meer digitale vaardigheden vraagt, mag het onderwijs als belangrijke opvoedpartner niet achterblijven!

Bron: Koen Buiter, projectleider digitale geletterdheid, Openbaar Onderwijs Groningen

Meer informatie over digitale geletterdheid bij Openbaar Onderwijs Groningen bekijk het filmpje hierboven.